12 de juny 2012

El Turisme Fluvial per Dins: En Marxa Naveguem (2.2)


En deixar el moll
Verifica, primer, d'on vénen el vent i el corrent i quin dels dos ve de proa o de popa.




En cas d'estar amarrat davant del vent o el corrent, deixa anar les amarres començant per les de popa. Empeny la proa del vaixell cap a la meitat del riu. Fica la marxa endavant
Si el vaixell presenta la seva popa cap al vent o el corrent, la maniobra pot resultar més delicada: deixa anar les amarres començant per les de proa. Empeny la popa separant-la del moll abans de ficar la marxa enrere.
Si el vaixell es queda acostat al moll a causa d'un vent molt forta, separa la popa i embraga en marxa endavant. Durant aquesta maniobra, la proa segueix amarrada, però a punt per deixar-se anar. El pilot vira cap al moll accelerant amb suavitat. Quan la popa està prou separada, un tripulant deixa anar l'amarra davantera, mentre que el pilot se separa del moll en marxa enrere.





Via navegable en riu o canal
En un riu i de vegades en un canal, la via navegable està delimitada amb balises o boies de colors diferents. La regla és senzilla: el vaixell que puja contracorrent ha de deixar les balises vermelles a la seva esquerra i les verdes (o negres) a la seva dreta. El vaixell que baixa (Cap al mar o en rescloses) ha de deixar les balises
verdes (o negres) a la seva esquerra i les vermelles a la seva dreta.







Regles de circulació
Els encreuaments es fan de babord a babord, però un vaixell descendent té sempre la prioritat sobre un altre ascendent. Quan la via és prou ampla, els vaixells descendents naveguen al mig i els ascendents per la
dreta o per l'esquerra. Al continent, un vaixell mercant ascendent, que circula al costat de la riba dreta i que vol, excepcionalment, creuar estribord a estribord, haurà mostrar en estribord:
- De dia, un pavelló blau;
- De nit, una llum blanca intermitent.



Avançament
Només podràs avançar un vaixell, a babord o a estribord, si la maniobra no presenta cap perill. En una via estreta, se sol avançar a babord.
El vaixell avançat a de minorar la marxa i, si cal, apartar-se per facilitar el pas del vaixell que avança.
Si la via és ampla i l'avançament no planteja problemes, pots fer la maniobra sense assenyalar-ne les intencions.
Si la via és estreta i vols que el vaixell avançat s'aparti, has de fer servir els senyals sonores previstes pel reglament:
== == - Desitjo avançar pel seu estribord.
== == -- Desitjo avançar pel seu babord.
Si l'avançament no és possible pel costat demanat, però pot fer-se de l'altra, el vaixell avançat ha d'assenyalar de la manera següent:
- Avançament possible a babord.
- - Avançament possible a estribord.
Si l'avançament no és possible, el vaixell avançat ha d'emetre 05:00 sons breus:
- - - - - Avançament impossible



Corbes cegues
En algunes corbes cegues hauràs anunciar la teva presència mitjançant un so llarg. Si arriba un vaixell de front, contestaràs amb el mateix senyal.

Llums de navegació
Els llums de navegació han d'estar enceses si circules després de la posta de sol o amb boira.

Com fer mitja volta?
Tria un espai prou ampli i net. Posa't al ralentí encara mantenint l'embragatge en marxa endavant. Gira el timó i accelera amb força intensitat però breument perquè la popa derrapatge. Abans de arribar a la riba oposada, per al vaixell donant un cop de marxa enrere. Fixa't bé, el teu propi impuls et farà seguir girant. Quant cessament aquest impuls, torna a donar un cop de marxa endavant i així fins a completar la mitja volta.












En una via molt estreta, hi ha un altre mètode, senzill i ràpid: acosta't lentament a una riba buidada i no massa dura i digues-li a un tripulant que desembarqui amb l'amarra de proa a les mans. Amb la part

davantera amarrada, embraga suaument en marxa endavant virant cap a la riba. La popa va a separar-se de la riba, i després girar prou perquè puguis marxar en sentit contrari.
Anar a: Següent capítol
Anar a: Anterior capítol
Tornar a: El turisme Fluvial per Dins
Veure vídeos: Navegació Fluvial

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada